מידע מקדים לפני תביעת נזיקין

דיני נזיקין מהווים משפט האזרחי, כלומר כזה אשר דן בסוגיות של אזרח המבקש לקבול על התנהגות אזרח אחר, וזאת בניגוד לדין הפלילי – בו המדינה היא שקובלת נגד האזרח (למשל במקרה של משפט עקב מעצר משטרתי לאחר ניסיון תקיפה שלו. יוצאת מן הכלל היא תביעה מסוג "קובלנה פלילית פרטית"). תביעה בגין דיני נזיקין דנה בנזק שנגרם לאדם, לרכושו או לגופו, ובפיצוי עקב הנזק: החל מרשלנות רפואית ועד לשון הרע.

דיני נזיקין עוסקים בשתי שאלות: האם ניתן להטיל אחריות על הגורם לנזק ומה הפיצוי אשר מגיע לניזוק מהגורם המזיק.

דיני נזיקין שואלים, למעשה, כך:

• האם ניתן להשית אחריות על הנתבע?

• מהו הפיצוי אשר מגיע לתובע מהגורם הנתבע?

נושא האחריות בדיני נזיקין

בדיני נזיקין ישנו מדרג המבטא מהי רמת האחריות של המזיק: מהו סף האחריות שניתן לדרוש ממנו? האם ניתן לדרוש ממנו אחריות למעשיו בכלל? מהי השליטה שלו על תוצאות מעשיו?

התרשלות המזיק מוגדרת במדרג נפרד: החל מסטייה מהתנהגות נורמטיבית ועד כוונה מודעת הלכה למעשה. נושא נוסף שנבחן הוא "אשם תורם": מניפולציה שעשה התובע על מנת ללכוד את הנתבע בתביעת נזיקין, מה שכמובן יוביל להפחתת הפיצויים לתובע.

חובת זהירות מול מי שניזוק

הרחבה של סעיף הרשלנות אשר דנה בשתי הסוגיות הבאות:

א. חובה ביאורית – (ביאור מלשון מושג): האם סוג מסוים של מזיקים אמור מראש להיזהר מסוג מסוים של ניזוקים. לדוגמה: קבלן שיפוצים וחובתו לדאוג לבטיחות העוברים ושבים בשטח עבודתו.

ב. חובה מהותית – האם המזיק העריך מראש מה הנזק הכספי שלו בהינתן תביעה, ולקח זאת בחשבון כשפעל.

במידה והתשובות לשאלות אלה חיוביות, מדובר בעילה מספקת להרשעת הנתבע בהתרשלות.

קשר סיבתי: מה ההבדל בין קשר סיבתי משפטי לבין זה העובדתי?

א. קשר סיבתי משפטי – סוגיה לא עובדתית אך מצויה בגדר הנורמה: האם הגורם המזיק יכול היה לצפות את הנזק עקב התנהלותו?

ב. קשר סיבתי עובדתי – ללא התנהגות הגורם המזיק – האם הנזק אכן היה נחסך?

פירוט על "אשר תורם" בדיני נזיקין

מדובר בתרומה של הגורם הניזוק לנזק שנגרם לו. עיקר הסמכות של טענת "אשם תורם" היא בהפחתת הפיצוי ואפילו ביטולה במקרים חמורים (למשל במקרה בו הוכח שהניזוק רצה בטעותו של המזיק על מנת לתבוע אותו. נפוץ מאד בדיני לשון הרע או דיבה).

משרד עורכי דין אלגבי אגבלי ושות' מעמיד לרשותכם עורך דין מומחה לענייני נזיקין. עורך דין זה יסייע לכם בתהליך הגשת התביעה בגין נזניקין ונזקי רכוש תוך התנהלות מקצועית מול הגופים הרלוונטיים.

גלילה לראש העמוד

הגיע הזמן לחפש את הצדק - הורים יקרים אנו כאן לתמוך בכם - בתביעה כנגד המוהל המסוכן ״הרב משה דרעי״ בעקבות הסיפור שנחשף בחדשות 13 , במידה וילדיכם נפגע מהרב הינכם מוזמנים לפנות אלינו באמצעות הטופס המצורף